این سوال که “آیا می شود از رپ کسب درآمد کرد؟” همواره سوالی مبهم برای خوانندگان این سبک بوده و هست. کسب در آمد از رپ باعث ادامه حیات این سبک و بروز خلاقیت و همچنین افزایش انگیزه برای خوانندگان رپ خواهد بود. شاید راه های مستقیم کسب درآمد از رپ برای همه در دسترس نباشد و فقط برای کسانی میسر است که در این سبک سابقه و شهرت دارند اما قطعا راه های غیر مستقیمی نیز وجود دارند که می توانند خوانندگان جدید رپ را به ادامه امیدوار کنند. در این مقاله به چند راه مستقیم و غیر مستقیم کسب درآمد از رپ می پردازیم.
به شما پیشنهاد می کنم حتما مقاله رپر حرفه ای که قبلا منتشر شده را نیز بررسی نمائید.

1. تبلیغات را فراموش نکنید

مهمترین نکته ای که اکثر خوانندگان رپ، مخصوصا خوانندگان کم سابقه، آن را فراموش می کنند، این است که فروش و کسب درآمد در هیچ کسب و کار و فعالیتی، بدون تبلیغات پیشرفت نخواهد داشت. این عقیده که “موزیک خوب خودش پخش میشه” یا “مخاطب باید بیاد هنرمند رو پیدا کنه” یک دیدگاه سنتی است که در دنیای امروز هیچ جایگاهی ندارد و پایبندی به آن می تواند به کلی نتیجه زحمات شما را به باد دهد.

موفق ترین ها، بیشترین تبلیغ را می کنند. نگاهی به مارکت بیاندازید. آیا فکر می کنید گروه ها و خوانندگانی که در حال حاضر بیشترین درآمد را از طریق موسیقی کسب می کنند، تبلیغ نمی کنند؟ جواب ساده است: حتما این کار را می کنند و بیشتر از همه این کار را می کنند.

بگذارید برایتان یک مثال ساده عنوان کنم. فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را در نظر بگیرید. فکر می کنید اگر مدیران این فروشگاه یک روز تصمیم بگیرند که تبلیغات خود را با این بهانه که بزرگترین فروشگاه اینترنتی هستند و دیگر نیازی به تبلیغات ندارند چون همه آن را  میشناسند، متوقف کنند، چه اتفاقی می افتد؟ حتی فکر کردن به نتیجه این اقدام نیز ترسناک است چرا که علاوه بر کاهش فروش سالیانه، به رقبای خود این اجازه را می دهند تا جایگاهی که سال ها برای داشتن آن زحمت کشیده اند را از آن ها بگیرند.

برای همین است که دیجی کالا نه تنها هیچگاه تبلیغات خود را متوقف نمی کند، بلکه همواره بودجه تبلیغات خود را افزایش می دهد و صدالبته همانطور که واضح است نتیجه آن را نیز در میزان فروش خود دریافت می کنند.

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می کنند فروش محصول ربطی به موسیقی ندارد، باید بدانید که درگیر تفکرات سنتی هستید و باید سریعتر از آن رها شوید. در دنیای امروز، موسیقی یک محصول هنری است و برای فروش آن باید همانند تمامی محصولات دیگر بازاریابی و تبلیغات صورت گیرد. 

یادتان باشد، تبلیغات بدون داشتن آگاهی و آشنایی با دنیای بازاریابی و فروش، پول شما را بر باد میدهد. پس اگر تا به حال موزیکی داشته اید که هزینه زیادی برای پخش و انتشار آن کرده اید و جواب نگرفته اید، بدانید که این کار، کار شما نیست و به یک متخصص و البته به یک برنامه بلندمدت نیاز است. در پس زمینه تمام فروش های موفق موسیقی در ایران و جهان، تیمی حضور دارد که شما آن را نمی بینید، برای همین است که خوانندگان کم تجربه فکر می کنند می توانند به تنهایی به یک آرتیست معروف و پر فروش تبدیل شوند. اما در 99 درصد موارد این اتفاق نمی افتد و خواننده پس از اتلاف مبلغ بسیار زیادی، از کار خود دست می کشد و به دوستان خود می گوید: یر من کلاه گذاشته اند و توی رپ هیچ پولی نیست.

نکته

یادتان باشد، ارائه و فروش موفق نیازمند دانش و تخصص می باشد. افرادی در دنیا وجود دارند که در این زمینه تحصیلات و سابقه دارند و در حال حاضر برای شرکت ها، موسسات و فروشگاه های موفق کار می کنند و محصولات و خدمات آن ها را به بازار معرفی می کنند. پس فکر نکنید که یک نفره و بدون تخصص کافی می توانید وارد مارکت موسیقی شوید و خوب بفروشید! 

2. در پلتفرم های اصلی حضور داشته باشید

مطمئن شوید که در تمامی پلتفرم های پخش موسیقی مانند: اپل موزیک، اسپاتیفای، تیدال و… -دارای صفحه و پروفایل هستید و موسیقی های شما در این پلتفرم ها آرشیو شده اند.حتما از خودتان در تمام این پلتفرم ها بیوگرافی بگذارید و سعی کنید پروفایل های کاملی داشته باشید. به این فکر نکنید که یک خواننده تازه وارد هستید و تعداد کمی وجود دارند که آهنگ شما را گوش می دهند و احتمالا تعداد زیادی حاضر گوش دادن آهنگ شما در این پلتفرم ها نیستند. بلند مدت بیاندیشید. البته اگر واقعا قصد دارید این کار را ادامه دهید!

با درخواست از دیگران برای اینکه آهنگ شما را در پلی لیست خود قرار دهند، و همچنین با قراردادن آهنگ های خود در پلی لیست های معروف (حتی با پرداخت هزینه) احتمال شنیده شدن، افزایش مخاطبین و همچنین درآمد خود را افزایش دهید.

به میزان درآمد خود از این راه فکر نکنید! به این فکر کنید که راه های درآمدزایی را برای خود ایجاد می کنید. می توانید از منیجر خود و یا یکی از دوستانتان برای کنترب و نگهداری تمام اکانت هایتان کمک بگیرید و آن ها را در درآمدها شریک کنید. با این کار تمرکز شما بر روی حرفه اصلی تان باقی می ماند و درگیر مسائل حاشیه ای نخواهید شد.

یادتان باشد از هر وبسایت، پلتفرم و اپلیکیشنی که طرفداران زیادی دارد برای معرفی خود و ساخت اکانت آرتیست، استفاده کنید.

3. فن بیس ایجاد کنید

 

فقط 10 نفر شما را می شناسند؟ اشکالی ندارد. همان 10 نفر را شناسایی کنید. یک پیج اینستاگرام می تواند به شما کمک کند تا تمام کسانی که شما را می شناسند در آن حضور داشته باشند. شاید بپرسید: خوب که چی! چه سودی برایمان دارد؟

اگر یک پیج فعال داشته باشید و به طور منظم برای مخاطبین و طرفداران خود پست و استوری بگذارید و از آن ها بابت همه چیز نظرخواهی کنید، هم مخاطبان شما احساس نزدیک بودن و صمیمیت بیشتری با شما خواهند کرد و هم از این طریق احتمال افزایش طرفداران خود را خواهید داشت. نتیجه این اتفاق شگفت انگیز است! آن ها از شما حمایت خواهند کرد، به حرف شما گوش خواهند داد و اگر لازم باشد برای هنرتان به شما پول پرداخت خواهند کرد.

می توانید از آن ها بخواهید موزیک های شما را در اسپاتیفای، آی تیونز، ساندکلاد و… گوش دهند و شما را در این پلتفرم ها دنبال کنند. همچنین می توانید با در جریان قراردادن آن ها در مورد برنامه های آتی و فعالیت هایتان، آن ها را آماده یک حمایت بزرگ بکنید.

یادتان باشد: دروغ نگویید! یک هنرمند می تواند با یک استوری یا پست، تمام کارنامه کاری خود را بر باد دهد. صادق باشید و یادتان نرود با کسانی که شما را دنبال می کنند، مهربان باشید. آن وقت خواهید دید که آن ها حتی برای تیشرت ها و محصولات جانبی شما نیز پول پرداخت خواهند کرد و اگر شرایط مالی خوبی هم نداشته باشند از راه های بیشماری شما را حمایت می کنند.

3. بلیت بفروشید! حتی به 1 نفر

اگر توانایی اجرای زنده را ندارید، لطفا فکر درآمدزایی های شگفت انگیز را از سر بیرون کنید. اشتباه نکنید، منظور من این نیست که با برگزاری کنسرت پولدار می شوید. توانایی اجرای زنده، اثرات غیر مستقیم بی شماری در موفقیت شما دارد.