وقت آن رسیده تا به یک رپر حرفه ای تبدیل شوید! امروزه موسیقی رپ نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان طرفداران بیشماری را به خود اختصاص داده است. در سال های اخیر محبوبیت موسیقی رپ به شکل چشمگیری افزایش داشته و همین امر باعث می شود تا بسیاری از ما به این فکر کنیم که چگونه می توان به یک رپر حرفه ای تبدیل شد. البته نوع موزیک ها و ویدیوهایی که رپرهای موفق دنیا می سازند و در آن ها سبک زندگی لاکچری و ثروت خود را به نمایش می گذارند نیز در اینکه بسیاری به این سبک موسیقی به عنوان یک شغل همیشگی رو بیاورند، بی تاثیر نیست.

اگر شما هم عضو آن دسته از افرادی هستید که تبدیل شدن به یک رپر حرفه ای را در سر می گذارنند، پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید چرا قصد داریم فاکتورهای مهمی که در تبدیل شدن به یک رپر حرفه ای به شما کمک می کند را برایتان توضیح دهیم.

1. رپ کردن را یاد بگیرید

 

رپ کردن و رپر حرفه بودن فقط در خواندن این سبک خلاصه نمی شود. برعکس بسیاری از سبک های موسیقی، این سبک نیاز به توانایی هایی به غیر از خواندن دارد. در این قسمت فاکتورهایی را به شما معرفی می کنیم که می توانند شما را به یک رپر حرفه ای تبدیل کنند:

  • نوشتن

    هر روز بنویسید! در مورد موضوعاتی که برای شما اهمیت دارد و در طول زندگی به آن ها فکر می کنید، هر روز بنویسید. خواه این موضوعات درونی یا بیرونی و اجتماعی یا شخصی بوده و خواه برای دیگران مهم باشد یا نباشد. برای خودتان بنویسید و از امتحان کردن نترسید. هر چیزی که در طول روز به ذهنتان می رسد را در قالب شعر بنویسید تا عادت کنید از تمام اتفاقات شعر بسازید! همچنین گهگاهی به نوشتن یک موزیک کامل شامل دو ورس و کورس و بریج و… بپردازید.
  • ترکیب کلمات

    یادبگیرید که کلمات را با ریتم، قافیه و الگوهای معنی دار در کنار هم بچینید. خواندن اشعار تک قافیه ای با قافیه های ساده، ابتدایی ترین نوع رپ خواندن است. یک رپر حرفه ای از ابزارهای زبانی مخالفی مانند همخوانی، تکرار و بازی با کلمات استفاده می کند. رپ های خوب همچنین دارای پویایی هستند و فلو و جریان را در سراسر موزیک نگه می دارند.
    یادتان باشد که برای به دست آوردن این توانایی به استعداد خود تکیه نکنید! شما باید کتاب ادبی بخوانید، کتاب شعر بخوانید و موسیقی های خوبی گوش دهید.

     

راهنمایی

تا جایی که می توانید، قافیه ها و ترکیب هایی جذاب و جالب را برای خودتان در دفتری یادداشت کنید. امینم در طول زندگی خود ده ها جعبه از دفاتری را جمع آوری کرده که در آن ها لیریک هایی که می توانند جذاب باشند ودر آینده مورد استفاده قرار بگیرند را نوشته است

  • بازی و سرگرمی رپی! 

    سرگرمی های خود را بهینه کنید و یادبگیرید چطور بازی هایی را در طول روز انجام دهید که علاوه بر ایجاد سرگرمی، فکر شما را در راستای حرفه و تخصص شما پرورش دهد. مثلا می توانید همراه دوستانتان با یک کلمه شروع به بازی کنید و هر کس به نوبت برای آن کلمه قافیه بسازد. یا می توانید مشاعره ای برگزار کنید که هر کس باید در لحظه شعری بسازد و بخواند. مهم نیست که شعر شما چقدر از اصول و معنی پیروی می کند، مهم فعالیت فکری شما است. اینگونه بازی ها غریزه شما را در کنار هم چیدن کلمات تقویت می کند.

  • دلیوری را تمرین کنید 

    اگر نتوانید با اعتماد به نفس، فلوی خوب و ایجاد جذابیت لیریک خود را بخوانید، حتی بهترین لیریک های رپ جهان هم نمی توانند کمکی به شما بکنند. با صدای بلند و پرشور رپ کنید و اشعار خود را تمرین کنید. میزان سرعت، حجم صدا و مکث های متفاوت برای تنفس گرفتن را بارها تمرین کنید.
    رپ های خوب خوانندگان را حفظ کنید و همزمان با آن ها بخوانید. زمانی که احساس کردید به آن ها مسلط شده اید، آهنگ بدون کلام آن ها را پیدا کنید و به جای خواننده بر روی آن بیت بخوانید و نتایج را مقایسه کنید. به هیچ عنوان از خوانندگان دیگر تقلید نکنید. سعی کنید بفهمید چه چیزی در صدای شما جذاب است و آن را تقویت کنید.
  • فعالیت بزرگان رپ را بررسی کنید 

    به رپرهای معروف و تاثیرگذار گوش دهید و شعرهای آن ها را بررسی کنید. به دنبال تکنیک هایی که استفاده می کنند بروید و ساختار آهنگ هایشان را بررسی کنید. در مورد این که چه سبکی را دوست دارید تصمیم بگیرید و در مورد آن تحقیق کنید و اطلاعات کافی به دست آورید. شما می توانید از چند رپر حرفه ای و معروف تاثیر بگیرید اما به هیچ عنوان از آن ها تقلید نکنید. یادتان باشد، در یک نقطه خاص شما لازم است همه چیز را رها کنید و فقط به موسیقی ای که می سازید تمرکز کنید.

باید موزیک خود را بسازید

  •  بیت های درجه یک انتخاب کنید

     هر آهنگ رپ خوب، باید یک بیت خاص و کچی داشته باشد تا آهنگ را از مارکت موجود متمایز کند. خرید نرم افزار ها و سخت افزارهای ساخت بیت می تواند بسیار پرهزینه باشد، یادگیری نحوه ساخت بیت حرفه ای نیز به اندازه یادگیری رپ کار بزرگی محسوب می شود. با این حال اگر بتوانید این توانایی را نیز کسب کنید، قطعا مزایای زیادی برای شما دارد چرا که می توانید موزیک های خود را همانطور که ایده پردازی می کنید، تولید هم بکنید. ساختن بیت های خودتان به شما امکان پیاده سازی خلاقانه تر آهنگ هایتان را می دهد.
    اگر نمی توانید یا فعلا امکان ساختن بیت های خود را ندارید، یک پرودوسر پیدا کنید و با او کار کنید. مطمئن شوید که این شخص با استعداد است و قبل از شروع همکاری، نمونه کارهای او را گوش داده اید.
  • آهنگ های خود را ضبط کنید
    می توانید این کار را در بهترین و مجهزترین استودیو ها انجام دهید اما با کمی کار و تلاش می توانید اتاق خود را کم کم به یک استودیوی ضبط شخصی تبدیل کنید. برای هر ورس از آهنگ خود، چندین نسخه متفاوت بخوانید و ضبط کنید. شما هنوز امینم نیستید! اگر در قسمتی از آهنگ خود احساس بهم ریختگی یا ناهماهنگی می کنید، نگران نباشید چون می توانید همواره آن قسمت را تغییر دهید یا دوباره ضبط کنید.

  • آهنگ خود را به مرحله میکس و مسترینگ برسانید

    بهترین برداشت های خود را نهایی کنید و آن ها را بر روی بیت اجرا کنید. از یک متخصص میکس و مسترینگ کمک بگیرید تا آهنگ شما را به بهترین صدای ممکن برساند و صدای شما را با بیت به بهترین شکل ممکن میکس کند.
    برای موزیک خود اسم انتخاب کنید. یک اسم خوب و به یادماندنی از قسمتی از آهنگ که مطلب اصلی آن موزیک شما را عنوان می کند، کمک بگیرید.

3. مسیر رپر حرفه ای بودن را شروع کنید

  • به رویدادها و ایونت های میکروفون باز بروید

     با اجراهای زنده و حضور در این مراسم های میکروفون باز، نام خود را به بقیه معرفی کنید. لازم نیست که یک فری استایلر ماهر باشید، حضور در این فضاها به رشد شما و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و باعث می شود افراد بیشتری شما را بشناسند.
  • فن بیس ایجاد کنید

    با اجراهای زنده و حضور در این مراسم ها، نام خود را به بقیه بشناسانید. لازم نیست که یک فری استایلر ماهر باشید، حضور در این فضاها به رشد شما و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و باعث می شود افراد بیشتری شما را بشناسند.
  • اجرای زنده برگزار کنید

    دیگر هیچ چیز مثل قدیم نیست! باید خودتان را نشان دهید و به دیگران معرفی کنید. سعی کنید اجرای زنده برگزار کنید. اگر توانایی اجرای زنده تکی را در خود نمی بینید، با دیگر هنرمندان یک اجرای چند نفری بگذارید. از رایگان اجرا کردن ناراحت نشوید چرا که قرار است افراد بیشتری شما را بشناسند. یادتان باشد همیشه بر روی اجرای زنده خود تمرین کنید و اجراهای خود را طراحی کنید. یاد بگیرید از بیان و بدن خود در اجرا استفاده کنید و بفهمید که چه چیزی می تواند مخاطب شما را درگیر کند.
    برای خود مرچ ایجاد کنید. یک فروشگاه کوچک ایجاد کنید و محصولات اختصصاصی خود را برای فروش به کسانی که قرار از شما حمایت کنند، به نمایش بگذارید.
  • داشتن منیجر را جدی بگیرید

    هنگامی که شروع به فعالیت حرفه ای می کنید ممکن است به کمک نیاز داشته باشید تا به سطوح بالاتر دست پیدا کنید. یک منیجر کارهای تبلیغاتی، رزور کنسرت، فروش محصولات و مذاکره با پخش کنندگان موسیقی را انجام دهد و شما بر روی فعالیت اصلی خود متمرکز باشید. فقط مراقب باشید که منیجر شما باید به دنبال منافع شما باشد، نه منافع خودش.
  • رپر حرفه ای با هنرمندان دیگر همکاری می کند

    رپ یک هنر انفرادی نیست. یک رپر حرفه ای با افراد دیگر، تهیه کننده ها، خواننده ها و نوازندگان دیگر همکاری و گفتگو می کند. با دیگران روابط قوی ایجاد کنید و شبکه سازی کنید. با خواندن یک ورس در آهنگ دیگرا رپرها شما می توانید مخاطبان جدید به دست بیاورید. اگر با هنرمندان قوی همکاری کنید مردم بیشتر به موسیقی شما توجه می کنند.

  • با لیبل های بزرگ قرارداد ببندید

    بستن قرارداد با لیبل های رویای تمام رپر های تازه کار است چرا که آغازی برای افزایش شهرت آن ها می باشد. به یاد داشته باشید، شرکت های پخش موسیقی و لیبل ها قصد دارند برای خودشان درآمدزائی کنن پس باید حواستان به معامله ای که با آن ها می کنید باشد. 

مهآر تا تبدیل شدن به یک رپر حرفه ای در کنار شماست

 

آموزشگاه مهآر با ارائه آموزش های رایگان در صفحه اینستاگرام و یوتوب خود، و همچنین دوره های آموزشی پیشرفته با پشتیبانی حرفه ای همواره در کنار شما در مسیر رشد و رسیدن به اهدافتان خواهد ایستاد. امیدواریم خواندن این مقاله و استفاده از آموزش های مجموعه مهآر شما را در این امر یاری کند