اولین پرسشی که به ذهن هر تکست نویس می رسد، حتی اگر حرفه ای باشد، این است که چطور تکست رپ را شروع کنیم؟ ما برای شروع تکست رپ دو روش را به شما پیشنهاد می کنیم. افراد زیادی از این روش ها استفاده کرده اند و نتیجه هم گرفته اند. پس با ما همراه باشید.

روش اول: بارش فکری

 

بارش فکری یکی از قدیمی ترین ها و مؤثرترین روش ها برای شروع تکست رپ است. در این روش هر آن چه که به ذهنتان می رسد روی کاغذ می آورید. برای شروع، یک کاغذ برمی دارید، وسط کاغذ یک دایره می کشید و این دایره را به دایره های دیگر وصل می کنید.

در دایره وسطی باید یک موضوع کلی بنویسید، یعنی موضوعی که در تکست خود قرار است در موردش حرف بزنید. به آن موضوع فکر کنید. برای مثال، تنهایی.

حالا می توانید برای تمرکز بیشتر فضا را کمی عرفانی تر کنید: چراغ کوچکی را روشن کنید و بقیه لامپ ها را خاموش کنید. گوشی را روی سایلنت قرار دهید و کنار بگذارید. در سکوت کامل، فکر کنید که وقتی کلمه تنهایی را می شنوید چه چیزهایی به ذهنتان می آید، مثلاً خواب، تاریکی، و غیره.

سپس هر کلمه ای که به ذهنتان می آید در دایره ای بنویسید و آن دایره را به دایره وسطی وصل کنید. هر کدام از این دایره ها را نیز به دایره های دیگری وصل کنید، یعنی مدام آن ها را گسترش بدهید. بدون هیچ قضاوتی کلمات را روی کاغذ بیاورید. یادتان باشد این روش را به همین دلیل بارش فکری نامیده اند، یعنی اجازه دهید ذهنتان هر چه می خواهد بگوید.

بارش فکری برای شروع تکست رپ

بعد از حدود 30 یا 40 دقیقه، کلماتی را که نوشته اید مرور کنید و ببینید چه ارتباطی با هم دارند. کلماتی را که با هم مرتبطند جدا کنید و بقیه را دور بریزید. حالا با این کلماتِ مرتبط جمله بسازید. سپس جمله ها را با قافیه به هم وصل کنید تا به این ترتیب تکست شما کامل شود.

روش دوم: پانچ لاین

 

در این روش برای شروع تکست رپ باید پانچ لاین های مختلف (یا جملات خفن!) بنویسید. در هر شرایطی، مثلاً هنگام راه رفتن در خیابان، اگر جمله جالبی به ذهنتان می رسد آن را یادداشت کنید. بعد از گذشت مثلاً یک ماه می بینید که چهل، پنجاه جمله خفن دارید.

حالا از میان این جملات، آن هایی را که از نظر موضوعی به هم مرتبطند جمع کنید. سپس برای این جملات قافیه بگذارید و از آن ها تکست بسازید. یعنی پانچ لاین ها را مانند تکه های پازل کنار هم بگذارید و آن ها را به یک تکست کامل تبدیل بکنید.

برای نمونه، فرض می کنیم این یک پانچ لاین جالب است: «خیلی سخته این زندگی واسه ام».

پانچ لاین معمولاً یک مقدمه دارد. یعنی اگر یک بیت را در نظر بگیریم، در مصرع اول آن بیت یک مقدمه قرار می گیرد، و پانچ لاین در مصرع دوم می آید.

برای ساخت جمله مقدمه ابتدا یک قافیه پیدا می کنیم. مثلاً «با من» را به عنوان قافیه «واسه ام» در نظر می گیریم. حالا جمله ای را پیدا می کنیم که به این قافیه مرتبط باشد، برای نمونه:

    بد تا می کنه با من

    خیلی سخته این زندگی واسه ام

برای ادامه تکست نیز به همین ترتیب پیش می رویم: مقدمه + پانچ لاین، مقدمه + پانچ لاین، …

و این کار را آن قدر ادامه می دهیم تا تکست ما کامل شود.

دو شیوه مفید برای شروع تکست رپ را در این مطلب به شما پیشنهاد کردیم. در دوره آموزش تکست نویسی مهآر نیز درباره این روش ها صحبت کرده ایم. این دو روش در واقع برای این است که شعر شما استارت بخورد؛ یعنی بتوانید آن را شروع کنید، تا بعداً آن را ویرایش و کامل نمایید.

ما در مورد شروع تکست رپ یک لایو هم در یوتیوب گذاشته ایم که توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر و مفصل تر  آن را تماشا کنید. برای لود شدن ویدیو لایو زیر باید ف.ش شما روشن باشد :