تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید یک پروژه بسازید ولی هرکاری می کنید آن پروژه پیش نمی رود؟ و اصلاً حتی یک نت هم نمی توانید اجرا کنید!؟ در چنین موقعیتی اصطلاحاً دچار مایند بلاک در آهنگسازی شده اید. مایند بلاک یا بلاک ذهنی معمولاً در میان نویسندگان بسیار رایج است، و نام دیگر آن Creative Block (بلاک خلاقیت) است.

در این مطلب در این باره صحبت می کنیم که چگونه دچار مایند بلاک در آهنگسازی نشوید، 

و اگر دچارش شدید چطور رفعش کنید. مایند بلاک در آهنگسازی به 5 علت می تواند اتفاق بیافتد. 

در ادامه این علت ها و راه حل های هریک را با هم بررسی می کنیم.

1. خستگی

 

اولین علت ایجاد مایند بلاک در آهنگسازی، پرودیوسینگ یا میکسینگ بیش از حد و در واقع فشار آوردن بیش از حد به مغز است. مغز ما می تواند درصد معینی انرژی مصرف کند، و بیشتر از آن کم می آورد و خسته می شود.

در چنین موقعیتی بهترین راه حل استراحت است: بروید بیرون و کمی قدم بزنید و هوایی تازه کنید. بخوابید. سریال و فیلم ببینید. هر کاری را که دوست دارید می توانید انجام دهید به جز کاری که در حال انجامش بودید و باعث مایند بلاک شما شده است.

مثلاً، اگر در حال تنظیم بودید و دچار مایند بلاک شدید، وقتش رسیده که کمی ذهنتان را از تنظیم منحرف کنید. زمانی را به تفریح اختصاص دهید، آن هم تفریحی که خارج از حیطه موسیقی باشد. در واقع سعی کنید یک الی سه روز از موسیقی فاصله بگیرید.

در این مدت اشکالی ندارد موزیک گوش کنید. اما اگر متوجه شدید آهنگی دارد ذهن شما را درگیر می کند آن را کنار بگذارید. به این ترتیب، ذهن شما از موسیقی دور می شود و استراحت می کند، تا بعداً دوباره بتوانید با انرژی به کار موسیقی ادامه دهید.

به خاطر داشته باشید: 

به طور کلی، هرگاه از چیزی خیلی زده شُدید، بهتر است مدتی از آن فاصله بگیرید.

2. دانش ناکافی

 

دومین دلیل مایند بلاک در آهنگسازی این است که شاید سوادتان ته کشیده و آن طور که فکر می کردید با سواد نیستید. در واقع، مغز شما نمی داند می خواهد چکار کند. شما در تنظیم چکار می خواهید بکنید؟ نقشه راه دارید؟ یا صرفاً دکمه ها را فشار می دهید تا به جواب برسید؟ اگر پاسختان به پرسش آخر مثبت است، پس لازم است دانشتان را ارتقا دهید.

به این منظور، در زمینه تنظیم آموزش ببینید؛ تئوری موسیقی کار کنید و حتی نزد یک استاد بروید تا آن را به شما بیاموزد. همچنین می توانید ویدیوهای آموزشی یا tutorial ببینید، زیرا بسیار انگیزه بخش است و محتوایی که در یوتیوب یا آپارات هست می تواند بسیار به شما کمک کند. این موارد باعث ارتقای دانش شما می شود و در نتیجه، مایند بلاک کمتری برایتان اتفاق خواهد افتاد.

راه حل دیگری که پیش روی شماست این است که سبک دیگری از موسیقی را کار کنید. مثلاً اگر رپ کار می کنید و احساس می کنید کم آورده اید، مدتی پاپ کار کنید. در این صورت، نیاز خواهید داشت تا چیزهای جدیدی از تئوری و هارمونی یاد بگیرید و ویدیوهای آموزشی ببینید. این باعث می شود ذهنتان بازتر شود، دانشتان ارتقا پیدا کند و کمتر دچار مایند بلاک در آهنگسازی شوید.

البته همیشه یادتان باشد: ممکن است مشکل از دانش شما نباشد و همانطور که در علت اول گفتیم، بیش از حد کار کرده باشید و به خودتان فشار آورده باشید. در این صورت خستگی شما علت ایجاد مایند بلاک در آهنگسازی است، نه میزان دانشتان.

3. درگیری ذهنی

 

ممکن است دچار مایند بلاک در آهنگسازی شده باشید اما اصلاً مشکل از موسیقی نباشد. 

موضوع دیگری ممکن است ذهنتان را درگیر کرده باشد و به این دلیل، نتوانید به کارتان برسید.

مثلاً ممکن است با دوستتان یا یکی از اعضای خانواده بحثتان شده باشد؛ کسی حرفی زده که ناراحتتان کرده باشد؛ و یا کامنت یا دایرکت توهین آمیزی دریافت کرده باشید. همه این ها می تواند باعث شود دچار مایند بلاک در آهنگسازی شوید، مغرتان قفل کند، تمرکزتان را از دست بدهید و نتوانید کار کنید.

در این صورت، بهترین راه این است که سعی کنید آن مشکل را به هر شکلی که صلاح می دانید برطرف کنید. مثلاً با شخصی که ناراحتتان کرده رو به رو شوید؛ فردی که کامنت نامربوط فرستاده را بلاک کنید؛ قدمی بزنید؛ یا سریالی ببینید. به این ترتیب، ذهنتان را آزاد می کنید تا بعد دوباره سمت موزیک برگردید.

4. ناامیدی

 

ناامیدی عامل بسیار شایعی است، به خصوص در کسانی سه مشکل قبلی را ندارند. مثلاً فردی دانش کافی دارد، ویدیوهای آموزشی بسیار زیادی هم دیده است و بیش از حد هم کار نکرده است. اما با این وجود، دچار مایند بلاک در آهنگسازی شده است و حال و حوصله ساخت موزیک را ندارد، و این دلیلش ناامیدی است.

ناامیدی و افسردگی می تواند دلایل بسیاری همچون انزوا و … داشته باشد. ولی ناامیدی در شغل تنها به یک دلیل می تواند رخ دهد: از شغلتان درآمد کافی کسب نمی کنید، هواداران کافی ندارید و کارتان دیده نمی شود. می توان گفت انسان عاشق توجه و پول است. (که البته نباید عاشق پول باشد، ولی هست!) درنتیجه، اگر از کاری که انجام می دهد پول و انرژی مثبت دریافت نکند، ناامید می شود.

 

 ناامیدی وقتی ایجاد می شود که شما بیش از حد فکر می کنید (یا اصطلاحاً Overthink می کنید.)

برای مثال، 10 ویدیو ساخته اید اما کاورآرت قشنگی ندارد؛ پیجتان بهینه نیست؛ قوانین اینستاگرام مارکتینگ را رعایت نکرده اید و فالوور کافی هم ندارید. و دائماً شکایت دارید که چرا فالوور ندارید؛ چرا کسی پست هایتان را انتشار نمی دهد؛ چرا کسی با شما ارتباط نمی گیرد؛ چرا استوری هایتان دیده نمی شود و …

در نتیجه، باید چیزهای بیشتری بیاموزید. مثلاً اگر بزرگترین ناراحتی تان این است که فالوور کافی ندارید، باید اینستاگرام مارکتینگ و در کل، مارکتینگ آنلاین را آموزش ببینید. و باید یاد بگیرید چطور فالوور جذب کنید.

این مسئله در مورد کسب درآمد ناکافی هم صدق می کند. در صورتی که از درآمد خود از این راه راضی نیستید، یعنی شما از دانش کافی برای مارکتینگ، بازاریابی و جذب مشتری برخوردار نیستید. در نتیجه نمی دانید چطور با مشتری ارتباط برقرار کنید.

مثلاً اگر وسط ویدیوهای خود دائماً بنالید: «ویدیوهای مرا منتشر کنید. چرا منتشر نمی کنید؟ 

اگر این کار را نکنید من دیگر برایتان ویدیو نمی گذارم…». 

در این صورت مخاطب بدش می آید و می رود.

پس اول محتوای بیشتری برای مخاطب منتشر کنید، و بعد درخواست خود را مطرح کنید! وقتی تنها با ساخت دو ویدیو شاکی می شوید که چرا ویدیوهایتان را بازنشر نمی کنند، به این فکر کنید که من برای مخاطب چه کرده ام که حالا از او انتظار همکاری دارم؟

و اگر فکر می کنید در این کار پولی نیست، نمونه های موجود را ببینید. تنظیم کنندگان و کسانی که در اینستاگرام بازاریاب هستند را ببینید که چطور از این راه در حال کسب درآمد هستند. پس این کار شدنی است! همین حالا این نمونه ها را ببینید و انرژی بگیرید.

اما یادتان باشد: حسادت نکنید! در عوض، نمونه ببینید و لذت ببرید و بیاموزید. با این کار، مایند بلاک در آهنگسازی کمتر سراغتان می آید و ذهنتان باز می شود. همچنین متوجه می شوید که در این حرفه پول هست و نتیجه می گیرید که نباید ناامید شد.

5. نبود علاقه

 

افراد بسیاری با خواندن این دلیل ممکن است همین حالا با موسیقی خداحافظی کنند،

و دیگر موسیقی کار نکنند. هرچند حقیقت تلخی است، اما باید گفت.

این که موسیقی را دوست دارید و از شنیدن موزیک لذت می برید به این معنی نیست که شما حتماً آهنگساز، تنظیم کننده و یا نوازنده خوبی خواهید شد. و به این معنی نیست که شما آهنگسازی و تنظیم کنندگی و نوازندگی را به عنوان یک شغل دوست خواهید داشت.

شما ممکن است فقط موسیقی را دوست داشته باشید. در حالی که یک چهارپا هم از موسیقی لذت می برد ولی قرار نیست آهنگساز شود! پس لطفاً این مسئله را مدنظر قرار دهید. این که صرفاً از موسیقی لذت می برید، دلیل کافی برای تنظیم کننده یا آهنگساز شدن نیست.

حالا علت چیست؟ احساس می کنید به موسیقی واقعاً علاقه دارید و وارد این حیطه می شوید. اما ممکن است به کار کردن در زمینه موسیقی و ساخت موسیقی و تولید یک اثر علاقمند نباشید. در این صورت قطعاً کم می آورید و دچار مایند بلاک در آهنگسازی می شوید.

زیرا علاقه شما ممکن است صرفاً شهرت باشد. و چون برخی در موسیقی زود به شهرت می رسند، ممکن است فکر کنید که باید به این عرصه وارد شوید. یا ممکن است دوست داشته باشید متفاوت عمل کنید و متفاوت ظاهر شوید و به این دلیل است که وارد حیطه موسیقی می شوید. در این صورت، با دیدن مانعی حتی کوچک، کم می آورید.

پس بگذارید صادقانه به شما بگوییم: 

اگر کار کردن در حیطه موسیقی و تولید یک اثر موسیقایی علاقه شما نیست، 

بهتر است دنبال کار دیگری بروید. زیرا در این صورت، قادر نخواهید بود این راه را ادامه دهید.

متأسفانه افراد بی شعور و دزد در موسیقی ایران زیاد است. 

پس اگر به موسیقی به عنوان یک حرفه علاقمندید، ضروری است که تحمل کنید و کم نیاورید. 

اما اگر به اندازه کافی به آن علاقمند نیستید، پیش از آن که دیر شود آن را کنار بگذارید.

اینطور نباشد که به خودتان بیایید و ببینید 40 ساله شده اید و به هیچ جا نرسیده اید، چون صرفاً فکر می کردید علاقه شما در موسیقی است. در حالی که چنین نبوده است و به چیز دیگری علاقه داشته اید. پس این مورد را حتماً در نظر داشته باشید و زندگیتان را نابود نکنید.

در این مقاله، 5 علت ایجاد مایند بلاک در آهنگسازی را با هم بررسی کردیم. 

امیدواریم کسانی که با این مشکل رو به رو هستند، پاسخ خود را در این مقاله پیدا کرده باشند.