همیشه در دل کسانی که تازه می خواهند چیزی را یاد بگیرند ترسی وجود دارد، مخصوصاً کسانی که قصد دارند تکست نویسی رپ را شروع کنند. آن هم ترس از اشتباه در تکست نویسی رپ است، این که نکند کاری که دارند انجام می دهند اشتباه باشد، یا نکند دارند تمرینی را غلط انجام می دهند.

وقتی کسی یاد گرفتن چیزی را شروع می کند، یعنی آن چیز را بلد نیست. 

قطعاً دلیل یادگیری هر چیزی این است که آن چیز را بلد نیستید، در غیر این صورت نیازی نبود آموزش ببینید.

پس اشتباه کردن یک امر عادی است. امری است که بالاخره و چه بخواهید چه نخواهید انجامش می دهید. باید اشتباه کنید تا یاد بگیرید. بنابراین نمی توان گفت این ترس را باید از بین برد یا انکار کرد. این ترس را باید پذیرفت.

باید گفت بله من ممکن است یک سری چیزها را اشتباه نوشته باشم، و حتی امکان دارد که کل تمرینم غلط باشد. اما قرار است یاد بگیرم. قرار است این تمرین را برای استاد یا منتورم بفرستم تا آن را آنالیز کند و بگوید مشکلش کجاست و من یاد بگیرم. من اشتباه می کنم تا یاد بگیرم و آموزش ببینم. اگر قرار بود متنی که می فرستید کامل و بی نقص باشد، دیگر نیازی نبود آموزش ببینید.

پس این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ نیازی نیست بترسید که جایی را اشتباه نوشته باشید و با این بهانه، وقت بیشتری برای تمرین بگذارید و مثلاً دو هفته دیگر آن را بفرستید. این، هم نشان دهنده ترس از اشتباه در تکست نویسی است و هم نشانه کمالگرایی است.

کمال گرایی یعنی دوست داشته باشید همه چیز کامل و بی نقص باشد، در صورتی که چنین چیزی ممکن نیست. حتی در آپدیت بعدی دوره تکست نویسی توضیح داده ایم که در بعضی جاها باید نقص وجود داشته باشد. یک سری نقص های ریز هست که باید به متن اضافه کنید تا به آن حالت واقعی بودن بدهد. تکستی که کاملا بی نقص باشد حالت ماشینی دارد و حوصله سر بر می شود.

بنابراین ترس از اشتباه در تکست نویسی رپ را کنار بگذارید. در عوض، اشتباه کنید تا بیاموزید. 

اما لطفاً وقتی دارید اشتباه میکنید پز ندهید! 

یعنی ادعا نکنید که بهترین هستید. اشتباه از هر کسی برمی آید.

امیدواریم این نکته ها برایتان مفید بوده باشد.