شاید شما هم مثل خیلی های دیگر به یادگیری موسیقی علاقمندید اما از شروع می ترسید. این تصور رایج که کسب مهارت در یادگیری یک ساز موسیقی باید از حتماً از سنین کم آغاز شود و برای بزرگسالان دشوار یا حتی غیرممکن است، تصور اشتباهی است. ما در این مقاله تعدادی از آسان ترین سازهای موسیقی برای یادگیری را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

ریکوردر، از آسان ترین سازهای موسیقی


فلوت ریکوردر

 

فلوت ریکوردر یک ساز بادی از جنس چوب یا پلاستیک است و یکی از آسان ترین سازهای موسیقی برای یادگیری محسوب می شود. این ساز از زمان قرون وسطی در اروپا وجود داشته و در دوره های رنسانس و باروک بسیار محبوب بوده است. ریکوردر شروعی عالی برای آموختن تئوری موسیقی، ریتم و تفکر خلاق می باشد و معمولاً یکی از اولین سازهایی است که در سنین کودکی آموزش داده می شود.

ساز دهنی


ساز دهنی

 

هارمونیکا یا ساز دهنی یک انتخاب عالی برای مبتدیان بزرگسال است و در سبک های موسیقی اعم از بلوز، جاز، راک، فولکلور و یا کانتری نواخته می شود. برای شروع یادگیری این ساز به دانش زیادی نیاز ندارید و به دلیل ابعاد کوچکش، می توانید آن را هر جایی که خواستید ببرید.

دف


دف

 

دَف یکی از آسان ترین سازهای موسیقی ایرانی محسوب می شود. این ساز کوبه ای ساختمان بسیار ساده ای دارد و از یک حلقه چوبی تشکیل شده که پوست نازکی از جنس پلاستیک یا پوست حیوان بر آن کشیده اند. همچنین حلقه هایی فلزی کوچکی به این حلقه چوبی متصل شده اند.

در مراحل اولیه آموزش این ساز لازم است با اصول اولیه تئوری موسيقی و نت خوانی آشنا شوید و سپس نحوه گرفتن ساز و انواع ضربه های مورد استفاده در دف را بیاموزید.

اوکلله یا یوکلیلی


اوکو له له

 

اوکو له له یا یوکِلِیلی (Ukulele) یک ساز زهی از خانواده عود است که در هاوایی بسیار طرفدار دارد. این ساز در مقایسه با گیتار که شش سیم دارد، دارای تنها چهار سیم نایلونی است و ابعاد کوچکتری دارد؛ این باعث می شود بتوانید به سرعت آکوردهای ساده را یاد بگیرید و در عرض تنها چند هفته برخی از آهنگ های مورد علاقه خود را بنوازید. ضمناً یاد گرفتن مهارت های اساسی نواختن این ساز کار شما را برای آموختن گیتار آسان تر می کند.

اوکو له له را می توان برای نواختن تقریباً هر سبکی از موسیقی به کار برد. فهمیدن اصول اولیه اوکو له له فقط چند درس طول می‌کشد، و  افراد بسیاری احساس می کنند که ضربه زدن به سیم های این ساز بسیار آسان تر از گیتار است. 

گیتار


گیتار

 

گیتار آکوستیک شش سیم برای بزرگسالانی که به دنبال یادگیری یک ساز نسبتاً راحت هستند یکی از آسان ترین سازهای موسیقی است. گیتار نسبت به اوکو له له تطبیق پذیرتر و پرکاربردتر است و می توانید آن را به راحتی در همه فروشگاه های آلات موسیقی بیابید.

یادگیری آکوردهای سطح مبتدی گیتار آسان است، و اگرچه برای نواختن آن به مهارت انگشتان نیاز است، اما چندان ساز چالش برانگیزی محسوب نمی شود. با یادگیری نواختن این ساز، آموختن گیتار الکتریک نیز برایتان ساده تر خواهد شد.

سنتور


سنتور

 

این ساز زهی-کوبه ای از جمله کهن ترین و آسان ترین سازهای موسیقی ایرانی است. رایج ترین نوع سنتور دارای 9 خرک و 72 سیم است که به 18 دسته چهارتایی تقسیم شده اند. این ساز با مضراب نواخته می شود و به همین دلیل، همه انگشتان نوازنده در هنگام نواختن درگیر نمی شود. همچنین در صورتی که سنتور به درستی کوک شده باشد، امکان نواختن هیچ نت فالشی وجود ندارد. این دو ویژگی، یادگیری سنتور را راحت کرده است.

پیانو


پیانو

 

پیانو ممکن است در ابتدا سخت و پیچیده به نظر برسد، زیرا باید یاد بگیرید از هر دو دست به طور همزمان و هماهنگ استفاده کنید. اما این ساز یکی از آسان ترین سازهای موسیقی برای بزرگسالان به حساب می آید.

در پیانو همه نت های موسیقی رو به روی شما چیده شده است. به همین دلیل، با یادگیری پیانو پایه و اساس موسیقی را می آموزید و در نتیجه، زمینه لازم برای یادگیری هر ساز غربی دیگری را نیز به دست می آورید. همچنین، در پیانو برخلاف سازهایی مانند ویولن، نیازی نیست نگران رسیدن به صدای درست هر نت باشید، زیرا تنها با فشردن کلیدها صدای مورد نظر تولید می شود.

سه تار


سه تار

 

سه تار یکی از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است. این ساز اندازه ای نسبتاً کوچک و ساختمانی ساده دارد و با ناخن انگشت اشاره دست راست (برای نوازنده راست دست) نواخته می شود. سه تار دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده اند.

اگرچه آموختن این ساز سخت نیست، اما در میان سازهای ایرانی، از سنتور و دف مشکل تر است؛ زیرا یک ساز ملودیک به حساب می آید که نیاز به یادگیری دقیق نت خوانی دارد و انگشتان هر دو دست به هنگام نواختن درگیر می شود.

در این مقاله تعدادی از آسان ترین سازهای موسیقی برای یادگیری را به شما معرفی کردیم.

البته ناگفته نماند که علاقه داشتن به یک ساز می تواند سختی مسیر یادگیری را تا حد زیادی قابل تحمل تر کند. همچنین، یادگیری هر سازی، هر چند هم راحت، به برنامه ریزی و تمرین مداوم نیاز دارد. در نتیجه بهتر است برای انتخاب ساز تنها به آسان بودن آن اکتفا نکنید. سازی را انتخاب کنید که واقعاً دوست دارید، و برای یادگیری آن برنامه ریزی و تمرین مداوم داشته باشید، تا راه رسیدن به هدف برایتان هموارتر شود.