زمان مطالعه : 4 دقیقه

یکی از کارهای مهمی که باید در تهیه و آماده سازی هر نوع محصول صوتی انجام پذیرد، تدوین صدا می‌باشد. در گذشته این کار زحمات بسیاری را به دنبال داشت و متاسفانه ابزارهای زیادی برای تدوین صدا در اختیار هنرمندان نبود؛ اما امروزه جریان از قرار دیگری است و بسیاری از ابزارها و نرم افزارهای مختلف وجود دارند که می‌توانید به وسیله آن‌ها صدای مورد نظر خود را تدوین کنید. با توجه به این که نرم‌افزارهای زیادی برای این کار وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به معرفی و بررسی بهترین نرم افزارهای تدوین صدا بپردازیم تا اگر قصد دارید به صورت تخصصی وارد این حرفه شوید اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته باشید. در ادامه با آکادمی مهآر همراه باشید.

آیا تمامی نرم افزار های تدوین صدا رایگان هستند؟

یکی از سوالاتی که ذهن مخاطبان را به خود درگیر کرده ، این است که «آیا تمامی نرم افزارهای تدوین صدا رایگان هستند و می‌توانیم بدون هیچ هزینه‌ای از آن‌ها استفاده کنیم؟».

 در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! بهترین نرم افزار های تدوین صدا در حال حاضر غیر رایگان هستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. اما نکته‌ی قابل توجه این است که معمولا در ایران این نرم افزارها کرک شده و به صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مختلف نسخه‌های کرک شده‌ی این نرم افزارها را دانلود کرده و استفاده کنید.

معرفی بهترین نرم افزارهای تدوین صدا

بهترین نرم افزار های تدوین صدا

به بخش اصلی این مطلب خوش آمدید. در این بخش شما را با تعدادی از بهترین نرم افزار های تدوین صدا آشنا خواهیم کرد و توضیحی مختصر ولی مفید را در رابطه با هر کدام ارائه خواهیم کرد.

نرم افزار Adobe Audition CC

یکی از بهترین نرم افزار های تدوین صدا، نرم افزار Adobe Audition CC می‌باشد. معمولا تمامی نرم افزارهایی که توسط کمپانی Adobe منتشر شده است جایگاه خوبی را در میان نرم افزارهای رقیب به دست آورده و حتی در مدتی کوتاه تعدادی از آن‌ها را از چرخ رقابت حذف کرده است.

توجه داشته باشید که این نرم افزار بیشتر برای تدوین صداهای مرتبط با پادکست‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکاناتی که دارد برای سازندگان موسیقی کاربردی نمی‌باشند.

نرم افزار Audacity

یکی از بزرگترین رقبای نرم افزار Adobe Audition CC، نرم افزار Audacity است. این نرم افزار کاملا رایگان بوده و به همین دلیل رقیبی سرسخت محسوب می‌شود. نرم افزار Audacity با این که یکی از بهترین نرم افزار های تدوین صدا است، با این حال می‌تواند برای تازه‌کارها کمی گیج کننده باشد و برای این که بتوانید به خوبی با آن کار کنید نیاز است تا آموزش ببینید.

یکی از بزرگترین مزیت‌های این نرم افزار این است که از بسیاری از فرمت‌های فایل‌های صوتی پشتیبانی می‌کند و به احتمال زیاد هیچ مشکلی با فایل‌های ورودی نخواهید داشت.

نرم افزار Ashampoo Music Studio

یکی دیگر از بهترین نرم افزار های تدوین صدا، نرم افزار Ashampoo Music Studio می‌باشد. امکانات بسیار زیادی در این نرم افزار فراهم شده است و می‌توانید تقریبا هر کاری که مد نظر داشته باشید به وسیله این نرم افزار بر روی فایل‌های صوتی خود انجام دهید. علاوه بر این یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که این نرم افزار دارد، سادگی و قابل فهم بودن آن است؛ به طوری که هم افراد مبتدی و هم افراد حرفه‌ای می‌توانند به خوبی با آن کار کنند.

نرم افزار FL Studio

اگر تا به حال در مورد موسیقی و ابزارهای دیجیتال آن تحقیق کرده باشید، قطعا اسم نرم افزار FL Studio به گوشتان خورده است. این نرم افزار نه تنها یکی از بهترین نرم افزار های تدوین صدا است، بلکه یکی از بهترین نرم افزارهای آهنگسازی نیز می‌باشد.  امکانات فوق العاده‌ای که نرم افزار FL Studio در اختیار کاربران خود قرار داده است سبب شده تا بتوانند تقریبا هر تغییراتی که مد نظر داشته باشند را بر روی صدا انجام دهند. از تغییر دادن جنس صدا گرفته تا انواع راه های بم کردن صدا توسط این نرم افزار قابل اجرا می‌باشند.

استفاده از آموزش های تخصصی

حتما از آموزش‌های تخصصی استفاده کنید!

یکی از پیشنهاداتی که به هنرجویان می‌دهیم، این است که حتما از آموزش‌های تخصصی استفاده کنند. هر کدام از این نرم افزارها زیر و بم خاص خودشان را دارند و اگر بخواهید به صورت خودآموز آن‌ها را فرا بگیرید، قطعا نمی‌توانید از تمامی نکات و امکانات آگاه شوید.

راهنمایی گرفتن و آموزش دیدن از یک فرد با تجربه یا یک پکیج آموزشی تخصصی و معتبر نه تنها فرآیند آموزش را تسهیل می‌کند، بلکه باعث می‌شود نرم افزار را به صورت پایه‌ای‌تر یاد بگیرید. برای یادگیری تخصصی اهنگسازی می‌توانید به بخش « دوره های آموزشی موسیقی » در وبسایت مهآر نگاهی بیندازید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر آشنا کردن شما با بهترین نرم افزار های تدوین صدا، نکاتی کلیدی در مورد این نرم افزار ها را نیز در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شده باشند.

سوالات متداول

بهترین نرم افزار تدوین صدا کدام است؟

نرم افزارهای زیادی برای تدوین صدا وجود دارد و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند؛ اما اگر بخواهیم بهترین را انتخاب کنیم، می‌توان به نرم افزار های Adobe Audition CC و یا Audacity اشاره کرد.

بسته به این که چقدر بخواهید حرفه‌ای شوید، یادگیری نرم افزارهای تدوین صدا می‌تواند از سه تا شش ماه به طول بینجامد.

تقریبا همه‌ی انواع فایل‌های صوتی را می‌توان با نرم افزارهای تدوین صدا ادیت کرد. معمولا اکثر نرم افزارها تمامی انواع فایل‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

خیر. البته این که برای تعدادی از این نرم افزارها باید هزینه پرداخت کنید و رایگان نیستند اما از آنجایی که پرداخت هزینه دلاری برای ایرانیان مقدور نیست، معمولا نسخه‌های کرک شده‌ی این نرم افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.