مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

یادگیری موسیقی معمولاً به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. همه‌ی این فاکتورها دست به دست هم می‌دهند تا یک هنرجو به بهترین شیوه ممکن موسیقی را فراگیرد. یکی از فاکتورهایی که تاثیر بسیاری بر روند یادگیری موسیقی دارد، گوش موسیقیایی است. اما گوش موسیقیایی چیست؟ آیا روشی برای تقویت گوش موسیقیایی وجود دارد؟

از آن جایی که گوش موسیقیایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به معرفی‌های روش‌هایی کاربردی برای تقویت گوش موسیقیایی بپردازیم. در ادامه، با آکادمی مهآر همراه باشید.

گوش موسیقیایی چیست؟

گوش موسیقیایی در واقع توانایی خوب شنیدن، تجزیه و تحلیل صداهای مختلف و درک ریتم و هارمونی است. داشتن گوش موسیقیایی قدرتمند یکی از لازمه‌های درک موسیقی می‌باشد. هنگامی که گوش موسیقیایی قدرتمندی دارید، می‌توانید موسیقی را با گوشت و پوست خود احساس کنید و این امر سبب می‌شود در اجرا نیز بهتر عمل کنید.

آیا امکان تقویت گوش موسیقیایی وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن هنرجویان را به خود مشغول کند، این است که آیا تمرین گوش موسیقیایی سبب تقویت گوش موسیقیایی می‌شود یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله! بر خلاف تصور عامه مردم گوش موسیقیایی قدرتمند یک چیز صرفاً ذاتی نیست و با تمرین مکرر می‌توانید آن را تقویت کنید؛ البته لازم به ذکر است که این تقویت، باید طبق تمرین‌های اصولی صورت پذیرد تا تاثیر مثبتی را به همراه داشته باشد.

انواع تمرین گوش موسیقیایی

5 روش تاثیرگذار برای تقویت گوش موسیقیایی

در بخش‌های قبلی به کلیاتی در مورد تقویت گوش موسیقیایی پرداختیم؛ حال که اهمیت گوش موسیقیایی را متوجه شدیم، نوبت آن است تا به نحوه تمرین گوش موسیقیایی و قدرتمند کردن آن بپردازیم. تا کنون روش‌ها و تمرین‌های زیادی برای این کار ابداء شده‌ است که هر کدام به نوعی باعث پیشرفت می‌شوند. در این بخش سعی کردیم تا تاثیرگذارترین تمرینات جهت تقویت گوش موسیقیایی را برای شما شرح دهیم.

به اجزای سازنده آهنگ دقت کنید:

یکی از بهترین تمرینات جهت تقویت گوش موسیقیایی این است که به اجزاء و سازهایی که در ساخت یک موسیقی به کار رفته‌اند دقت کنید؛ این کار باعث می‌شود تا قدرت تجزیه تحلیل گوش شما افزایش پیدا کند و بتوانید به صورت دقیق‌تر صداهای مختلف را تشخیص دهید.

بدون داشتن نوت یک آهنگ، سعی کنید آن را بنوازید:

یک شیوه دیگر برای تقویت گوش موسیقیایی که شدیداً تاثیرگذار است، نواختن قطعه بدون استفاده از نوت آن است. هنگامی که یک موسیقی را می‌شنوید و بدون داشتن نوت آن تلاش می‌کنید آن را بنوازید، مجبور هستید تا با نهایت دقت به تمامی زیر و بم‌های موسیقی گوش دهید و تشخیص دهید که چه نوت‌هایی در حال نواخته شدن هستند. این کار باعث می‌شود که به سرعت گوش موسیقیایی خود را تقویت کنید.

تمرین‌های دوئت انجام دهید:

 

یکی دیگر از تمریناتی که تاثیر بالایی در تقویت گوش موسیقیایی دارد، تمرین دوئت است. دوئت به این معنا است که یک قطعه با همکاری دو نوازنده اجرا شود. هنگامی که به نواختن یک قطعه دوئت می‌پردازید، برای این که بخش خود را به بهترین نحو اجرا کنید نیاز است تا به صدای ساز فرد دیگر نیز دقت کنید که این کار سبب تقویت گوش موسیقیایی شما خواهد شد.

تمرین دوئت

بداهه نوازی کنید:

از دیگر تمریناتی که می‌توانید برای تقویت گوش موسیقیایی خود انجام دهید بداهه نوازی است. معمولاً بداهه نوازان به این دلیل که از نوت استفاده نمی‌کنند و همچنین قطعه‌ای را که می‌نوازند قبلاً تمرین نکرده‌اند، گوش موسیقیایی قدرتمندی دارند. شما نیز با تمرین بداهه نوازی می‌توانید به تقویت گوش موسیقیایی خود بپردازید.

 

هنگام نواختن، نوت‌ها را زمزمه کنید:

از دیگر کارهایی که تاثیر خوبی بر روی تقویت گوش موسیقیایی دارد، زمزمه کردن نوت‌ها است. سعی کنید تا نوت‌های قطعه‌ای را که می‌نوازید به صورت سل، لا، می و… زمزمه کنید تا ذهن و گوشتان راحت‌تر بتوانند نوت‌های داخل یک قطعه را تشخیص دهند.
در این بخش سعی کردیم تا چند تمرین گوش موسیقیایی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. هر کدام از این تمرینات می‌توانند به نوبه‌ای به تقویت گوش موسیقیایی شما کمک کنند. در ادامه با بررسی مباحث دیگری راجع به این موضوع، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

هنگام نواختن، نوت‌ها را زمزمه کنید:

از دیگر کارهایی که تاثیر خوبی بر روی تقویت گوش موسیقیایی دارد، زمزمه کردن نوت‌ها است. سعی کنید تا نوت‌های قطعه‌ای را که می‌نوازید به صورت سل، لا، می و… زمزمه کنید تا ذهن و گوشتان راحت‌تر بتوانند نوت‌های داخل یک قطعه را تشخیص دهند.
در این بخش سعی کردیم تا چند تمرین گوش موسیقیایی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. هر کدام از این تمرینات می‌توانند به نوبه‌ای به تقویت گوش موسیقیایی شما کمک کنند. در ادامه با بررسی مباحث دیگری راجع به این موضوع، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

نکات مهم برای تقویت گوش موسیقیایی

نکاتی که باید همواره رعایت کنید!

جدا از تمریناتی که باید برای تقویت گوش موسیقیایی خود انجام دهید، یکسری نکات نیز هستند که باید همواره آن‌ها را در نظر داشته باشید و رعایت کنید. در این بخش، این نکات را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اگر ساز می‌زنید، همیشه آن را کوک شده نگه دارید.
  • یکی از مهم‌ترین اصولی که باید برای تقویت گوش موسیقیایی رعایت کنید، کوک نگه داشتن ساز است. برای این گوش شما بتواند نوت‌ها را شناخته و از یکدیگر تشخیص دهد لازم است تا صدای
  • درستی را به عنوان یک نوت بشناسد و پیشنیاز این امر، کوک بودن ساز است.
  • بر ملودی‌ها تسلط پیدا کنید.
  • از دیگر نکاتی که باید برای تقویت گوش موسیقیایی آن را رعایت کنید تا تمرینات اثر بخشی داشته باشید، تسلط پیدا کردن و حفظ شدن ملودی‌ها است. هنگامی که بر ملودی قطعه‌ای که قصد نواختن آن را دارید تسلط پیدا می‌کنید، بهتر و نرم‌تر آن را اجرا کرده و شنیدن یک اجرای باکیفیت که توسط خود شما انجام می‌شود، به تقویت گوش موسیقیایی کمک بسیاری خواهد کرد.
    در این بخش تعدادی از نکاتی که باید رعایت کنید را مورد بررسی قرار دادیم. با این که این نکات به عنوان یک تمرین محسوب نمی‌شوند، اما تاثیر آن‌ها را نمی‌توان کمتر از تمرین گوش موسیقیایی دانست؛ از همین رو سعی کنید تا همواره آن‌ها را رعایت کنید.

سخن آخر

«گوش موسیقیایی چیست؟». این سوالی بود که در ابتدا به آن پاسخ دادیم و سپس با ارائه‌ی تمرینات مختلف، سعی کردیم شما را با نحوه تقویت گوش موسیقیایی بیشتر آشنا کنیم. هر کدام از تمرین‌ها و نکاتی که بیان شد به نوبه خود بر روی گوش موسیقیایی شما تاثیر دارند و اگر می‌خواهید به گوش‌های تیز و قدرتمند دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که تمامی تمرینات را به دقت انجام دهید.

سوالات متداول

گوش موسیقیایی چیست؟

گوش موسیقیایی را می‌توان توانایی خوب شنیدن و درک موسیقی و اجزای تشکیل دهنده آن دانست.

بله؛ تقویت گوش موسیقیایی امکان پذیر می‌باشد و می‌توانید با استفاده از انجام یکسری تمرینات به گوش موسیقیایی قوی‌ای دست پیدا کنید.

بله؛ بخشی از توانایی گوش موسیقیایی به خود فرد باز می‌گردد؛ اما این بدین معنا نیست که نمی‌توانید با استفاده از تمرین‌های تخصصی گوش موسیقیایی خود را تقویت کنید.

معمولا مدت زمان تقویت گوش موسیقیایی برای هر فرد متفاوت است؛ اما اگر تمرینات را با دقت و مکرر انجام دهید، حدود دو ماه طول می‌کشد تا به گوش موسیقیایی شما به قدرت خوبی برسد.