در این مقاله تعدادی از اصطلاحات اولیه موسیقی و اصطلاحات مهم و ضروری موسیقی را به شما معرفی می کنیم که هر آهنگسازی باید بداند. پس با ما همراه باشید.

اصطلاحات اولیه موسیقی

موسیقی: هنر بیان احساسات به وسیله صداها.

نت: یک نشانه برای بیان صدای موسیقایی. یعنی قراردادی می بندیم که طبق آن، به یک صدا می گوییم نت لا، به دیگری می گوییم نت دو و … .

DAW: نرم افزار آهنگسازی که در آن آهنگسازی، ضبط، میکس، مسترینگ، و … انجام می شود.

آهنگساز: در حال حاضر کسی که کلید کار، نت و ملودی کار، و آکوردهای کار را برای ما تعیین می کند، حال چه از روی ترانه و چه بدون ترانه.

تنظیم کننده: کسی که فرم و ساختار موزیک ما را شکل می دهد، سازبندی می کند، هارمونی انجام می دهد، و در کل موزیک زیر صدای خواننده را می سازد.

وکال (Vocal): صدای خواننده.

میکس: عملی که در آن سعی می شود تمامی اجزای موسیقی در کنار هم به وضوح مناسب شنیده شوند.

مستر یا مسترینگ (Mastering): عملی که در آن سعی می شود موزیک به بلندی صدای مارکت برسد، یعنی ولوم و بلندی آن موزیک و کوالیتی آن به مارکت برسد یا به اصطلاح آن موزیک رادیویی باشد.

موزیک پرودیوسِر (Music Producer): امروزه یعنی کسی که صفر تا صد یک اثر را می سازد؛ یعنی آهنگسازی، تنظیم، میکس و مسترینگ، همه با اوست.

گام: هشت نت پی در پی در موسیقی، که در واقع یک مقیاس یا قالب است؛ مثلاً « دو رِ می فا سل لا سی دو » یک گام دو ماژور است.

کلید: اگر موزیکی را طبق نت های یک گام بسازیم، موزیک ما در کلید آن گام است. برای مثال، گام دو ماژور یا « دو رِ می فا سل لا سی دو » را در نظر بگیرید. اگر با استفاده از این نت ها موزیکی را بسازیم، موزیک ما در کلید دو ماژور است.

اکسپورت (Export): خروجی گرفتن از نرم افزار آهنگسازی و تبدیل آن به فایل MP3، WAV، یا هر فرمت دیگری.

ایمپورت (Import): وارد کردن صدا یا میدی به نرم افزار آهنگسازی.

میدی (Midi): به زبان ساده یعنی نت نویسی دیجیتال؛ نت دیجیتالی که به راحتی می توان آن را جابجا کرد چون دیگر روی کاغذ نیست.