هنگامی که صحبت از رپ کردن می شود و رپر شدن به میان می آید، مشخصا هرکس در مسیر خود و دنیای خاص خود ادامه راه خواهد داد و ماجراجویی خاص خود را شروع خواهد کرد. داستان هر رپر با دیگری فرق دارد و همه این داستان ها می توانند شنیدنی و شگفت انگیز باشند. پس قرار نیست که در این مقاله، به دنیای شما وارد شویم و از شما بخواهیم آن را تغییر دهید. در این مقاله لیستی از کارهای منطقی که برای شروع رپ کردن لازم است به شما ارائه می دهیم. این لیست به شما کمک زیادی می کند تا در ماجراجویی خود بتوانید هدفمند حرکت کنید و موفقیت خود را تضمین کنید. اکثر افراد برای رپ کردن ابتدا میکروفون دست می گیرند! اما شاید بهتر باشد قبل از آن به چند نکته دقت کنند:

موارد مهمی که در رپ کردن تاثیر دارند

 

  1. رپ گوش کنید
  2. تاریخ سبک های مختلف موسیقی را بررسی کنید
  3. تقلید صدا را یاد بگیرید! 
  4. چگونه موضوعات جذاب و عنوان خوب برای موزیک هایتان پیدا کنید
  5. ساختار مناسب برای موزیک هایتان پیدا کنید
  6. قافیه های خوب پیدا و یادداشت کنید
  7. ریتم ها را بشناسید
  8. سعی کنید کورس (Chorus) بسازید
  9. هر روز چیز جدیدی بنویسید
  10. راه مناسبی برای به دست آوردن بیت های  خوب پیدا کنید
  11. تمرین، تمرین، تمرین
  12. بازخوردها و فیدبک ها را با دید باز بررسی کنید
  13. هنر خود را با همه به اشتراک بگذارید
  14. فری استایل را تمرین کنید
  15. به دنبال اجرای زنده باشید

حال بیایید به توضیح مختصری از هرکدام بپردازیم و رپ کردن را به شکل درست تر و هدفمندتری ادامه دهیم. یادتان باشد، مقاله رپر حرفه ای را که به توضیح اقدامات لازم برای حضور موفق در مارکت موسیقی و موفقیت در رپ می پردازد، مطالعه نمائید.

رپ گوش کنید

 

آیا به اندازه کافی به آثار موفق در سبک موسیقی که به آن علاقه دارید گوش می دهید؟ اگر تعصبی رفتار کنید و فقط به آهنگ های چند موزیسین مورد علاقه خود گوش بدهید، بسیاری از موسیقی های موفق و شانس بررسی آن ها را از دست می دهید. سعی کنید هنرمندان جدید را پیدا کنید، آثاری که منتقدین تحسین می کنند را گوش دهید و به دنبال اکتشاف در شنیدن آهنگ های رپ باشید.

تاریخچه سبک مورد علاقه تان را بدانید

 

گوش دادن به موسیقی برای شما کافی نیست. شما فقط یک مخاطب ساده موسیقی نیستید بلکه قرار است در این سبک فعال و موفق باشید. پادکست ها، زندگی نامه ها، مصاحبه ها و مستندهای ساخته شده در مورد این سبک رپ و هنرمندان تاثیر گذار در این حوزه را دنبال کنید.

تقلید کنید

 

بله! کپی کردن موسیقی دیگران اصلا راه درستی برای موفقیت در موسیقی نیست. اما یک سوال: اگر شما یک نوازنده تازه کار باشید که قرار است پیانو یا گیتار بنوازد، در ابتدا قطعه خود را می سازید؟! یا با نواختن قطعات ماندگار موسیقی و نوازندگان معروف شروع به یادگیری می کنید؟

جواب کاملا مشخص است. یادگیری رپ و چگونه رپ کردن نیز از این قضیه مستثنی نیست. پس آثار موفق را بازخوانی کنید تا توانایی های خود را بالا ببرید.

موضوع و عنوان آهنگ خود را انتخاب کنید

 

حالا که تمام تمرین ها را به طور مستمر انجام می دهید، وقت آن رسیده که به آهنگ خودتان فکر کنید و آن را بسازید.

می خواهید آهنگ شما درباره چه چیز باشد؟ چه چیزی در درون و پیرامون شما وجود دارد که همیشه دوست دارید آن را بازگو کنید؟ اگر سردرگم شدید، همیشه به دانسته ها و تجربیات و مطالعات خود تکیه کنید. اگر چیزهای زیادی برای گفتن دارید، نگران نباشید زمان زیاد است و شما آهنگ های زیادی خواهید ساخت و آن ها را به دیگران ارائه خواهید کرد.

قافیه بازی را تمرین کنید

 

اینجا همان جایی است که نابغه های رپ ظهور می کنند! وقتی می نویسید به این هم فکر کنید که داستان چگونه شروع می شود، چگونه جلو می رود و چگونه خاتمه پیدا می کند. یاد بگیرید تا برای تک تک جملات خود قافیه های خوب پیدا کنید تا زیباتر بشوند. جای کلمات را عوض کنید، لغات را زیاد و کم کنید و ارزش هر جمله را به خوبی بدانید. تعصب نداشته باشید و در تغییر درنگ نکنید.

ریتم را دریابید

 

جملات زیبای شما برای رپ کردن کافی نیستند. باید بتوانید آن ها را به بهترین شکل بخوانید. روی بیت تمرین کنید. ساختارهای متفاوت بسازید و به بهترین طرز بیان برسید. برای نحوه تمام کلمات برنامه ریزی کنید و مدل نهایی خود را بارها بر روی بیت تمرین کنید. بازهم می گویم، از تغییر نترسید.

کورس Chorus مهم است!

 

حتی اگر ورس های خوبی هم داشته باشید و از اینکه ورس های شما بسیار کارشده و عالی است مطمئن باشید، نداشتن کورس خوب به راحتی موزیک شما را خراب خواهد کرد. به همین دلیل، داشتن یک کورس خوب می تواند ورس معمولی شما را پوشش دهد و در نهایت موزیک شما را به استاندارد خوبی برساند. یادتان باشد، اولین چیزی که مخاطب از موزیک شما به یاد می آورد قسمت کورس موزیک شماست. پس نوشتن کورس را تمرین کنید و با ساختن ملودی آشنا شوید. 

هر روز بنویسید

 

اگر هدف های بزرگی درباره رپ کردن در سر دارید، به این معنی است که به آن عشق می ورزید! پس هر روز کار کردن برای عشقتان، شما را خسته نخواهد کرد. هر روز چیز جدیدی بنویسید. قرار نیست همه نوشته های شما تبدیل به موزیک و محصول نهایی بشوند. شما می نویسید تا چشم و دست و مغز و دهانتان به هماهنگی برسند و شما را به مرور زمان به یک خبره تبدیل کنند. 
کلمات، جملات، موضوعات و اتفاقات هیچگاه تمام نمی شوند. مطمئن باشید هر روز چیز جدیدی برای نوشتن پیدا خواهید کرد.

تکلیف بیت های خود را مشخص کنید

 

رپ کردن، در نوستن و خواندن خلاصه نمی شود! شما به مرور زمان خواهید فهمید که در کدام سبک و استایل قدرت بیشتری دارید. سعی کنید حداقل در ابتدای راه، سراغ موضوعات و استایل هایی بروید که مطمئن هستید در حال حاضر در آن ها قوی هستید. همواره این دغدغه را در سر داشته باشید که برای هر موزیک خود، چه کسی باید برای شما بیت بسازد و چه کسی برای ساختن بیت هر آهنگ شما مناسب است. سعی کنید به مرور زمانی آهنگساز های ثابتی داشته باشید که می دانند شما چه چیزی میخواهید و همینطور می دانند خواسته های شما را چطور با نیازهای مارکت در کنار هم برآورده کنند. بد نیست که خودتان هم شروع به یادگیری و ساختن بیت ها بکنید.

تمرین تمرین و مهم تر از آن، تمرین

 

شما در حال مکاشفه در یک دنیای بزرگ هستید و زمانی که تصمیم می گیرید رپ کردن را شروع کنید، هر روز در این دنیا چیزهای جدیدی می بینید و یاد میگیرید. بدون تمرین، هیچکدام از این ها به عنوان یک توانایی در شما ثبت نمی شوند و شما در نهایت به کسی تبدیل می شوید که فقط اطلاعات دارد. این اطلاعات به تنهایی هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. باید آن ها را تبدیل به توانایی های جدید در خود بکنید و برای این کار، هیچ چیزی به اندازه تمرین به شما کمک نخواهد کرد. 
بگذارید خیالتان را راحت کنم، تنها چیزی که بین دو نفر با دانش یکسان تفاوت می آفریند، تفاوت در میزان تمرین آن ها در یک موضوع مشترک است. 

هوشمندانه فیدبک بگیرید

 

گاهی اوقات آهنگی خواهید ساخت که خودتان به شدت به آن علاقه دارید و به آن افتخار می کنید. وقتی چنین احساسی از آهنگ خود گرفتید، وقت آن است که آن را به اشتراک بگذارید اما نه همه جا! صبر داشته باشید. اجازه دهید تا دوستانتان، مخصوصا آن هایی که می دانید موزیک های خوب گوش می کنند، آهنگ شما را گوش دهند و نظر خود را به شما بگویند.
از هر دو گروه مخاطبین حرفه ای و مخاطبین غیرحرفه ای موسیقی در میان دوستانتان نظر خواهی کنید. اما از این نظرخواهی برای ناامید کردن خودتان استفاده نکنید. سعی کنید نکاتی را یادداشت کنید که در آینده به شما کمک خواهد کرد تا تمامی مخاطبین موسیقی را جذب کنید.

هنر خود را با دنیا به اشتراک بگذارید

 

وقتی تمامی مراحل را پشت سر گذاشتید و ادیت های لازم را بر روی موزیک خود انجام دادید، بدانید که جایی لازم است از ادیت را متوقف کنید و موزیک خود را به اشتراک بگذارید.
منظور از اشتراک گذاری تنها ارائه آهنگ در اسپاتیفای و اپل موزیک و… نیست. لازم است اطلاعات کسب کنید و در مورد مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی مطالعه داشته باشید. ورود شما را به این دنیای ترسناک خوش آمد می گویم. اما نگران نباشید.
می توانید با استفاده از آموزش های مهآر در زمینه انتشار موسیقی در پلتفرم های مختلف و مارکتینگ در موسیقی استفاده کنید.
اگر همچنان در حال خواندن این مطلب هستید، برایتان یک تخفیف که تنها مخصوص خوانندگان این مطلب است، داریم:

فری استایل را شروع کنید

 

برخی از رپرها با فری استایل کردن کار خود را شروع می کنند. اما احساس بدی نداشته باشید اگر آن ها بعدها شروع خواهید کرد. فری استایل واقعا دشوار است و حتی برهی از خوانندگان مورد علاقه شما هم نمی توانند آن را به خوبی انجام دهند. این کار، کاری نیست که شما به آن نیاز داشته باشید، اما توانایی انجام آن، درهای بسیاری را بر روی شما می گشاید و اعتبار زیادی به شما می دهد و در آینده می توانید آن را در هنر خود بگنجانید و حتی از آن کسب درآمد کنید.

اجرای زنده

 

برای کسی که رپ کردن را به تازگی شروع کرده، اجرای زنده جزو آخرین کارهایی است که باید انجام دهد. شما نمی توانید درخواست اجرای زنده مقابل تماشاچیان را داشته باشید تا زمانی که مجموعه آهنگ هایی داشته باشید که علاقه مندانی داشته باشد.
اما به هرحال برای اجرای زنده برنامه ریزی بلند مدت کنید و تمرین های بسیاری داشته باشید چرا که اجرا در کنسرت ها و مراسمی که تماشاچیانی در آن حضور دارند، یک دنیای جدا و بسیار بزرگ است که قبل از ورود باید برای آن آماده باشید.

 

آموزشگاه مهآر با ارائه آموزش های رایگان در صفحه اینستاگرام و یوتوب خود، و همچنین دوره های آموزشی پیشرفته با پشتیبانی حرفه ای همواره در کنار شما در مسیر رشد و رسیدن به اهدافتان خواهد ایستاد. امیدواریم خواندن این مقاله و استفاده از آموزش های مجموعه مهآر شما را در این امر یاری کند