زمان مطالعه : 6 دقیقه

صدا می‌تواند یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ویژگی‌های هر انسان باشد. یک صدای بم و جاافتاده به مراتب بیشتر از یک صدای متزلزل و ضعیف افراد را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که همه‌ی آدم‌ها به صورت ژنتیکی صدای بمی ندارند، بسیاری از افراد به دنبال راه های بم کردن صدا رفته و اکنون نیز آکادمی مهآر قصد دارد تا با ارائه‌ی آموزش‌های عملی در این زمینه شما را برای رسیدن به یک صدای بم و زیبا راهنمایی کند. اگر شما نیز کنجکاو هستید تا با راه های بم کردن صدا بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب با آکادمی مهآر همراه باشید.

چرا صدای بم از صدای زیر جذاب‌تر است؟

تا کنون دانشمندان زیادی بر روی این مبحث که چرا صدای بم برای ما جذاب است تحقیقات انجام داده‌اند. هر کدام از این دانشمندان به نتایج مختلفی رسیده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی به هیچکدام از آن‌ها اکتفا کرد.

اگر بخواهیم در مورد دلیل جذابیت صدای بم در آقایان صحبت کنیم، می‌توان گفت که به طور کلی مردانی با صدای بم‌تر، تستوسترون بیشتری دارند و تستوسترون یکی از لازمه‌های اصلی برای حفظ بقا می‌باشد.

ترکیب لازم بودن تستوسترون و همچنین هزاران سال تکامل و تلاش برای بقا سبب شده است تا معمولا خانم‌ها به آقایان با صدای بم تمایل بیشتری داشته باشند. چرا که صدای بم نشانگر وجود تستوسترون بالا است و تستوسترون بالا، نشانگر قدرت آن فرد در حفظ بقا می‌باشد.

فارغ از بحث زیست شناختی، اگر بخواهیم این مسئله را از دید روانشناسی بررسی کنیم تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با صدای بم‌تر و رساتر می‌توانند خیلی سریعتر به خواسته‌های خود برسند و در واقع حرفی که می‌زنند تاثیر بالاتری بر روی افراد می‌گذارد؛ به همین دلیل است که معمولا گویندگان تبلیغات تلویزیونی از بین افرادی انتخاب می‌شوند که صدای بم و رساتری دارند.

مزایای بم کردن صدا

داشتن صدای بم یک مزیت است!

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، صدای بم تاثیر راحت‌تر و بهتری بر روی افراد دیگر دارد. با بهره‌گیری از راه های بم کردن صدا می‌توانیم از مزایای یک صدای جذاب لذت ببریم. داشتن صدای بم حتی در مکالمات ساده و کارهای روزانه ما نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.

البته لازم به ذکر است که جدا از تاثیر مثبتی که صدای بم بر روی روابط و مکالمات روزانه ما دارد، وقتی که یک صدای جذاب داشته باشید همواره احساس و اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت و این دو مورد می‌توانند تاثیر زیادی بر روی جوانب مختلف زندگی شما داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با چندتا از بهترین و تخصصی‌ترین تکنیک‌ها آشنا شوید.

بهترین راه های بم کردن صدا

اگر جستجویی هر چند مختصر در مورد راه های بم کردن صدا انجام دهید، به موارد بسیاری برخورد خواهید کرد. تمرین‌ها و تکنیک‌های مختلفی تاکنون ارائه شده‌اند و شاید بتوان گفت که اغلب این تمرینات اثربخش نخواهند بود و در واقع تلف کردن وقت می‌باشند. در این بخش سعی کردیم تا روش های قطعی، تست شده و تکنیک‌های کاربردی بم کردن صدا را به شما معرفی کنیم.

تنفس دیافراگمی

شاید بتوان اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین نکته‌ی داشتن یک صدای بم را تنفس دیافراگمی نامید. بدن انسان برای کنترل تنفس خود عضلات مختلفی را در اختیار دارد؛ اما اکثر مردم معمولا توسط عضلات سینه‌ی خود نفس می‌کشند که این راهی غلط بوده و باعث می‌شود تا صدای آن‌ها در بم‌ترین حالت ممکن قرار نگیرد.

نحوه‌ی تمرین تنفس دیافراگمی بدین صورت است که برای شروع، ابتدا باید روی زمین دراز کشیده و نفس‌های عمیق و آهسته بکشید و سعی کنید در حین نفس کشیدن به هیچ عنوان سینه‌تان تکان نخورد؛ بلکه توسط عضلات شکم خود نفس بکشید.

بعد از این که توانستید تمرین بالا را به خوبی و راحت انجام دهید، این بار به جای این که دراز بکشید، باستید و سعی کنید با کمک شکم خود نفس بکشید.

برای این که بتوانید این تمرین را به نتیجه برسانید باید آنقدر آن را تکرار کنید تا حالت عادی نفس کشیدنتان به صورت دیافراگمی باشد و به هیچ عنوان عضلات سینه در دم و بازدم دخیل نشوند.

تکنیک هامینگ

تکنیک هامینگ

یکی از معروف‌ترین و پایه‌ای ترین راه های بم کردن صدا تکنیک هامینگ می‌باشد. به طور کلی هامینگ نه تنها یکی از راه های بم کردن صدا است، بلکه برای ایجاد قدرت در تولید صداهای زیر نیز استفاده می‌شود؛ اما از آن جایی که قصد ما تولید صدای بم می‌باشد، بر روی نوت‌های بم تمرکز خواهیم کرد.

شاید تا به حال این تمرین را بار ها انجام داده باشید؛ اما از این که در حال انجام یک تمرین تخصصی هستید با خبر نبوده باشید. تمرین هامینگ به این صورت است که باید دهان خود را بسته نگه داشته و صدای «همممم» را تولید کنید. پس از این که چند ثانیه این کار را کردید، تولید صدا را لحظه‌ای متوقف کرده و مجدداً ادامه دهید؛ با این تفاوت که این بار سعی کنید صدا را به صورت بم‌تر تولید کنید.

این تمرین را تا جایی که توانایی بم کردن صدای خود را دارید ادامه دهید. توجه داشته باشید که تارهای صوتی شما نباید به هیچ وجه تحت فشار قرار بگیرند و اگر احساس درد یا سوزش در آن‌ها می‌کنید به احتمال زیاد تمرین را به صورت اشتباهی انجام می‌دهید.

آزادسازی عضلات

یکی از موانعی که سبب می‌شود صدای بمی را به دست نیاورید، عضلات منقبض هستند. آزادسازی این عضلات را می‌توان یکی از مهم‌ترین راه های بم کردن صدا دانست. به طور کلی برای این که بتوانید یک صدای بم را تولید کنید، باید عضلات ناحیه‌ی گردن و شانه‌ی شما کاملا آزاد بوده و تحت هیچ فشاری قرار نگرفته باشند. اما راه آزاد کردن این عضلات چیست؟

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید توسط آن این عضلات را آزاد کنید، این است که بایستید و سر خود را کاملا صاف نگه دارید؛ سپس سر خود را به چپ و راست خم کنید و مقداری هم حرکات دورانی انجام دهید؛ به صورتی که عضلات اطراف گردن کشیده شوند، نه این که منقبض شوند.

علاوه بر تمرین بالا در همان حالت ایستاده دست‌های خود را شل کرده و با تکان دادن کمر خود باعث شوید تا دست‌هایتان کاملا آزاد تکان بخورند. این حرکت سبب آزادسازی عضلات شانه می‌شود.

خروج کنترل شده هوا

یکی دیگر از راه های بم کردن صدا تمرین خروج کنترل شده‌ی هوا می‌باشد. برای این که بتوانید صدایی بم و مستحکم را داشته باشید باید هوا را به صورت کاملاً کنترل شده از دهان خود خارج کنید؛ اما این کار چگونه صورت می‌گیرد و با چه تمرینی می‌توان آن را تقویت کرد؟

یکی از بهترین تمریناتی که می‌توانید با آن توانایی کنترل هوای خروجی را افزایش دهید، صحبت کردن جلوی یک شمع می‌باشد. شما باید شمع را روشن کرده و آن را در فاصله‌ی بیست سانتی متری دهان خود قرار دهید و شروع به صحبت کردن کنید و سعی کنید شعله‌ی شمع هیچ آسیبی از هوای خروجی از دهان شما نبیند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هوای خروجی از دهان شما نه تنها باید آهسته باشد، بلکه باید جریان ثابتی نیز داشته باشد. بدین معنا که هوای خروجی نباید لحظه‌ای وصل و لحظه‌ای قطع شود و باید در تمامی طول تمرین با نرخی ثابت از دهان شما خارج شود.

در این بخش به سه تا از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه های بم کردن صدا پرداختیم. اطمینان داشته باشید با انجام مکرر و صحیح تمرین‌های بالا، می‌توانید در مدت زمانی کوتاه به صدایی بم دست پیدا کنید.

باورهای غلط در مورد صدای بم

تنها راه بم کردن صدا انجام تمرین است! متاسفانه باورهای غلطی در مورد بم کردن صدا در جامعه وجود دارد. برای مثال برخی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند با استعمال دخانیات به صدایی بم دست پیدا کنند؛ یا برخی دیگر از نوشیدن مایعات سرد خودداری می‌کنند چرا که باور دارند نوشیدن این مایعات به بم بودن صدا آسیب وارد خواهد کرد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با راه های بم کردن صدا بیشتر آشنا کرده و نکاتی کلیدی و مفید را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده، مفید واقع شده باشند. در صورت وجود هرگونه سؤال و ابهام در این زمینه می توانید از طریق بخش «تماس با ما» با مشاورین مهآر در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا تمرینات بم کردن صدا برای بانوان نیز پاسخگو خواهد بود؟

بله؛ تمامی تمریناتی که گفته شد فارغ از جنسیت می‌باشند و بانوان نیز می‌توانند آن‌ها را تمرین کنند.

تاثیر این تمرینات معمولا پس از گذشت دو تا سه هفته نمایان خواهد شد.

بله؛ پس از ایجاد تغییر در صدا و بم تر شدن آن، تن صدا دیگر به حالت قبلی باز نخواهد گشت؛ البته لازم به ذکر است که صرفا ایجاد تغییر دلیل بر ماندگار بودن آن نیست و باید مدتی پس از نمایان شدن تغییرات نیز به تمرین ادامه دهید.

مهم‌ترین عامل موفقیت برای به دست آوردن یک صدای بم و قدرتمند استمرار در تمرینات است. شما باید تا چندین ماه (حتی پس از نمایان شدن تغییرات) تمرینات خود را ادامه دهید تا این تغییرات ماندگار شوند. اگر برنامه‌ی تمرینی شما منظم نباشد، به هیچ عنوان تغییر ایجاد نخواهد شد.