مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه

 

پریست ( Preset ) چیست؟

 

پریست تو معنی لغوی میشه از پیش تعیین شده، و عملا به هر چیزی که از قبل تعیین شده باشه و ذخیره شده باشه میگن پریست، مثلا تو میکس و مسترینگ اگه یه حالت خاص از اکولایز کردن رو ذخیره کنی و سری بعد بخوای همون رو استفاده کنی، میشه پریست اکولایزر، تو سینت سایزر‌ها اگه یه صدا مثل پلاک بسازی و بخوای بعدا استفاده کنی، صدارو به عنوان پریست ذخیره می‌کنی و سری بعد میتونی استفاده کنی .

 


فرق پریست و تمپلیت

 

تمپلیت و پریست شبیه همن، تمپلیت میشه گفت اندازه بزرگ تریه، مثلا ما میایم یسری لاین‌های خاص برا موزیک در نظر می‌گریم با رنگ بندی خاص و پلاگین و پریست‌های خاص و عملا یه قالب می‌سازیم، این قالب میشه تمپلیت ما که میتونیم هر سری از اون استفاده کنیم، مثلا مقالات سایت ما دارای یه تمپلیت و قالب خاصن که از دیگر مقالات یا محصولات قابل تشخیصن.

پریست

 

فلسفه ساخت پریست

 

پریست‌ها به 2 دلیل به وجود اومدن :

  • از یک تنظیمات خاص خوشت اومده و دلت می‌خواد سری بعد همین رو استفاده کنی .
  • حوصله و وقت نداری یسری کار مشخص رو هر بار تکرار کنی .

و اینطور شد که پریست به وجود اومد و نه تنها باعث شد کار راحت‌تر بشه، بلکه چون خیلی چیزا از قبل آمادست سرعت انجام کارا و تکمیل پروژه بالاتر میره . در نتیجه آهنگساز یا میکس من میتونه پروژه های بیشتری قبول کنه و درآمد بیشتری کسب کنه و موفق تر بشه تو کار خودش . 

 

ضرر های استفاده از پریست

 

متاسفانه مثل هرچیز دیگه، تو استفاده از پریست‌ها هم اگه زیاده روی کنیم افتضاح به بار میاد، به طور مثال یکی از دلایلی که موزیک‌های مارکت پاپ ایران انقدر شبیه به هم و تکراری و کپی شده به دلیل استفاده بیش از اندازه از پریست هاست، یه طراح میاد و یه مدل خاص صدارو می‌سازه و باقی آهنگسازا و میکس من‌ها از اون تبعیت می‌کنن و پریست طور جلو میرن، اینکار باعث از بین رفتن خلاقیت و عملا سو استفاده از یک چیز مثبت میشه که خب تو ایران خداروشکر در زمینه‌های مختلف اتفاق میوفته و هر روز درحال بیشتر شدنه .

 

آیا اجازه استفاده مستقیم داریم؟

 

به طور قانونی حق استفاده از پریست هارو داری و میتونی مستقیما تو پروژت ازشون استفاده کنی ولی برای پیشگیری از تکراری شدن بهتره که کمی تغییر بدی اون پریست رو تا کمی صدا یونیک‌تر و خاص‌تر بشه، نکته مهم درمورد پریست‌ها اینه که حق نداری اونارو یه تغییر جزئی بدی و بفروشی فقط حق استفاده تو پروژه رو داری ازشون وگرنه دردسر داره.

 

چطور پریست ساخته میشه؟

 

طراح‌های صدا با استفاده از نرم افزار‌ها یا وی اس تی‌ها صداهای مختلف رو طراحی و سپس ذخیره می‌کنن و اونهارو یا شخصا به عنوان پک پریست می‌فروشن یا با خود شرکت وی اس تی قرارداد می‌بندن و خود شرکت وی اس تی اونارو به فروش می‌رسونه یا به صورت پیشفرض تو خود وی اس تی قرار می‌ده.

هر نرم‌افزار و وی اس تی روش‌های خاص خودش برای ذخیره‌سازی پریست هارو داره ولی معمولا کنار لیست پریست‌ها گزینه سیو یا آیکون سیو وجود داره که میتونی پریست خاص خودت رو ذخیره کنی .

نحوه ساخت و سیو کردن پریست

سایت mehaar.net درحال تولید دوره‌ای جدید و منحصر به فرد با موضوع طراحی صداست
که شامل دو فصل تئوری و عملی میشه :

تو این دوره شما مباحث تئوری مربوط به طراحی صدا و تمرینات عملی برای ساخت صدا‌هایی مثل پد، پلاک، بیس، آرپ، سکوئنس، کیک، کلپ، اسنیر، ‌های هت و.. رو یادمیگیرید.

به اضافه : آموزش صفر تا صد ساخت و فروش سمپل پک. جهت مشاهده قسمت اول روی علامت قرمز رنگ لامپ کلیک کنید

 

سخن پایانی

 

همونطور که تو مقاله گفته شد، پریست‌ها ساخته شدن تا هم کار‌ها راحت‌تر بشه هم سرعت پروژه‌ها بالا بره ولی من ( مهآر ) و تیمم و همکارانم عمیقا و از ته دل ازت خواهشمندیم که با کمی تغییر و خلاقیت ازشون استفاده کن تا کمی مارکت ایران بهتر بشه و جون بگیره، با تشکر مهآر .