مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

 

واقعا شدنیه؟


طبق تئوری 20 ساعت، اگه به صورت متمرکز و مستمر، روزانه آموزش ببینی و حواس پرتی هارو حذف کنی و تمرین کنی، هر مهارتی که دوست داری رو میتونی تو 20 ساعت کامل یادبگیری یا به تسلط برسی توش. طراحی صدا هم از این قائده مستثنی نیست. هرچند این نکته رو باید مد نظر داشته باشی که آدما نسبت به هم متفاوتن و همه شرایط یکسان ندارن ولی تو حالت میانگین این مقدار ساعت کافیه برای به تسلط رسیدن.

 

بعد از اون هم کافیه که تمرین مستمر روزانه داشته باشی تا بتونی روز به روز بهتر بشی و صداهای جذاب بسازی و بتونی با ساخت و فروش سمپل پک، یا طراح صدا تنظیم کننده ها شدن، از این راه کسب درآمد کنی و موفق بشی . 

 

طراحی صدا چیست؟


دیدی وی اس تی رو باز می‌کنی بین صداهاش می‌گردی؟ اون صداها طراحی و ساخته شده قبلا، توسط شخصی به اسم طراح صدا ( Sound designer ) . طراحی صدا ( Sound design ) یعنی ساخت یک صدا از صفر. قبلا در مورد این موضوع یه مقاله رفتم پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنی، برای مشاهده کلیک کن.

 

چرا باید طراحی صدا یادبگیریم؟


اگه طراحی صدا ندونی مجبور میشی چند صد گیگ وی اس تی دانلود کنی که ممکنه صداهاش هیچ کاربردی برای تو نداشته باشه و ساعت‌ها بین پریست‌های مختلف بگردی تا بتونی صدای مورد علاقت رو پیدا کنی و ساخت هر پروژه چند هفته ازت وقت ببره.

 

این امر درکنار هزینه اینترنت و زمانی که میدی تورو تو چشم مشتری بدقول میکنه و آدم کندی بنظر میای براش، از اون طرف کسی که طراحی صدا بلده با ساخت پریست ها و تمپلیت های مخصوص خودش، سرعت کارش چندین برابر بیشتر میشه و میتونه زودتر و با کیفیت تر از تو پروژه تحویل بده به مشتری . 

 

 اگه طراحی صدا بلد باشی یه بار وقت میزاری صداهای مورد نیازت رو طراحی می‌کنی و بعدش ریلکس و ساده صداهای هر پروژت برات آمادست و ازشون استفاده می‌کنی و در کنار اون صدای پروژت یونیک و مخصوص خودته، همونطور که الان همه دنبال سمپل مسعود جهانی می‌گردن، فردا دنبال سمپل تو می‌گردن .

طراحی صدا در 2 هفته

 

چه ابزاری نیاز داریم؟

وقتی اسم طراحی صدا و سینت سایزر میاد اکثرا فکر می‌کنن باید سینت سایزر‌های چند میلیون تومنی بخرن و استودیو مثبت صد میلیون تومن داشته باشن تا بتونن طراح صدا بشن، درصوتی که این اصلا درست نیست و با ابزار ارزون‌تر هم میشه مسیر رو استارت زد و قدم به قدم ارتقا داد.

برای طراح صدا شدن ابزار زیر مورد نیازه:
1. کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی
2. اینترنت
3. نرم‌افزار اف ال استودیو
4. وی اس تی سروم

 

چقدر طول می‌کشه؟

 

همونطور که اول مقاله هم بهش اشاره کردم اگه روزی 1 ساعت ونیم وقت بزاری و مستمر و متمرکز آموزش ببینی و تمرین کنی، تو کمتر از 14 روز یعنی 2 هفته میتونی این مهارت رو تو خودت شکل بدی و بعدش با تمرین روزانه هی بهتر و بهتر بشی .

سایت mehaar.net درحال تولید دوره‌ای جدید و منحصر به فرد با موضوع طراحی صداست
که شامل دو فصل تئوری و عملی میشه :

تو این دوره شما مباحث تئوری مربوط به طراحی صدا و تمرینات عملی برای ساخت صدا‌هایی مثل پد، پلاک، بیس، آرپ، سکوئنس، کیک، کلپ، اسنیر، ‌های هت و.. رو یادمیگیرید.

به اضافه : آموزش صفر تا صد ساخت و فروش سمپل پک. جهت مشاهده قسمت اول روی علامت قرمز رنگ لامپ کلیک کنید